Zašto ne trebate koristiti M+S gume tokom ljeta?

Zakonski propis o obaveznoj upotrebi ljetnih pneumatika stupio je na snagu 1. aprila. Zimske gume bi već trebale biti adekvatno uskladištene, a vozači bi već sada trebali razmišljati kako da pripreme svoj automobil za predstojeću sezonu. Duga putovanja po vrelom asfaltu, vožnja po nepristupačnim terenima, ili jednostavno, izloženost pneumatika visokim temperaturama tokom cijelog dana, bilo u vožnji ili na parkingu, su samo neke od situacija sa kojima ćete se susresti tokom narednih mjeseci.

Iako uslovi za vožnju tokom ljeta nisu ništa lakši od zimskih, vozači nerijetko zanemaruju upozorenja profesionalaca po pitanju preporučenih pneumatika za ljetnu sezonu. Tu se posebno izdvaja pitanje M+S guma, koje su opštenarodno prihvaćene kao gume za sva godišnja doba, i kao takve, nerijetko provedu i čitavu godinu na automobilima mnogih vozača.

U današnjem tekstu razrješavamo misteriju da li su M+S pneumatici namijenjeni za upotrebu tokom svih godišnjih doba, analiziramo karakteristike M+S, ljetnih i guma za sva godišnja doba, i definišemo zašto je kupovina ljetnih guma bolji izbor za performanse i bezbjednost Vašeg automobila u odnosu na upotrebu M+S guma.

 

Šta su M+S gume?

M+S gume su, prema Evropskoj komisiji za bezbjednost u saobraćaju, zimski pneumatici koji su specijalno razvijeni kako bi imali poboljšane performanse pri vožnji u blatu i čvrstom ili otopljenom snijegu.

 

Karakteristike M+S pneumatika

Pneumatici koji posjeduju simbol "M+S" imaju specifični dizajn sa karakterističnim blokovima lamela, tankih proreza na gaznoj površini gume, međusobno udaljenih više nego kod ljetnih pneumatika. Ovakav raspored lamela pomaže u poboljšavanju trakcije pri ubrzanju i povećava sigurnost pri kočenju.

Osim dizajna šara, M+S pneumatici su napravljeni od znatno mekše smješe gume u odnosu na ljetne pneumatike i pneumatike za sva godišnja doba. Mekši sastav gume obezbjeđuje da M+S pneumatik bolje prijanja uz podlogu, sprječava proklizavanje i smanjuje učvršćavanje gume prilikom niskih temperatura.

Iako je dizajn i sastav ovih guma više adekvatan upotrebi tokom zimskih mjeseci, vozači često naizmjenično koriste termine M+S i gume za sva godišnja doba. Da li su M+S pneumatici ustvari gume za sva godišnja doba? Pa, ne.

 

M+S vs all-season - Šta su gume za sva godišnja doba?

Gume za sva godišnja doba su pneumatici koji se mogu koristiti u umjerenim vremenskim uslovima tokom čitave godine. One najčešće posjeduju oznake all-season, 4 season, A/S, 4S ili Universal. Ipak, jedna guma, pa čak i najbolja all-season guma na tržištu, ne može pružiti podjednako dobre performanse u ljetnim i zimskim uslovima.

 

Stoga ni ne čudi činjenica da se all-season pneumatici danas sve teže nalaze u prodaji, a veliki broj proizvođača odlučuje da izbaci ovaj tip pneumatika iz svoje ponude. Razlog tome jeste komplikovan i zahtjevan proces proizvodnje ovakvih guma koje moraju ispunjavati visoke standarde bezbjednosti, udobnosti i štedljivosti tokom cijele godine.

 

Kako je došlo do zabune između M+S i all-season guma?

Pojedine zimske gume nose oznaku M+S - čime su one i dalje namijenjene samo zimi, ali su zadovoljile standarde vožnje po blatu i u snježnim uslovima. Ukoliko guma pored oznake "M+S" posjeduje i simbol planine sa tri vrha i snežne pahulje (pored ili unutar planine), ona je prošla testiranje za vožnju u teškim zimskim uslovima.

Sa druge strane, neke gume za sva godišnja doba imaju oznaku M+S, ali to opet znači da ove gume pružaju poboljšane karakteristike u blatnjavim uslovima i na čvrstom ili otopljenom snijegu.

Zakonski, M+S gume su dozvoljene zimi, međutim, kako one nisu tipične zimske gume, ne postoji zvanična zabrana za njihovu upotrebu tokom ljeta.  Iako mjesta za interpretaciju ima jer propisi nisu jasno definisali pravilnu upotrebu M+S guma, vozači bi svakako trebalo da obezbijede sebi i svojim saputnicima maksimalnu bezbjednost i komfor tokom vožnje tako što će odabrati pneumatike čiji je sastav i dizajn kreiran upravo za ljetne uslove.

 

Zašto su ljetnje gume najbolji izbor za leto?

Letnji pneumatici sastoje se od specijalne smješe gume koja pruža odlično prijanjanje i upravljanje vozilom, kako na suhom tako i na vlažnom kolovozu, u toplim vremenskim uslovima. Također, ljetne gume imaju umanjen otpor kotrljanja i stoga obezbjeđuju manju potrošnju goriva i stvaraju manje buke na putu.

Dizajn šare gaznog sloja na letnjoj gumi je jednostavniji od zimske gume, sa manje žljebova za izbacivanje vode, čime se maksimizira kontaktna površina gume sa kolovozom. Ovakva šara obezbjeđuje superiornu vuču i kočenje tokom sušnih ljetnih mjeseci.

 

Upotreba M+S guma leti - presuda

Kao što smo već zaključili, M+S gume su ili zimske gume ili gume za sva godišnja doba - dizajnirane i razvijene tako da daju unaprijeđene rezultate na kolovozu prekrivenim blatom ili utabanim/otopljenim snijegom. Svakako, blato i snijeg nisu tipične ljetne vremenske prilike, što znači da ovaj tip guma nije namijenjen uslovima tokom ljeta.

S druge strane, mekši sastav gume i kompleksniji dizajn šara M+S pneumatika nisu adekvatne karakteristike za potrebe ljeta, jer visoke temperature „tope“ gume, čime one brže „oćelave“, ne prijanjanju dobro podlozi i loše koče.

Iako korištenjem ovih guma tokom ljeta direktno ne kršite zakon, M+S pneumatici nisu gume za sva godišnja doba, a samim tim, niti bezbjedni za vožnju, niti će Vam donijeti uštedu - ne pružate svom automobilu maksimalne performanse i udobnost tokom vožnje, a gume ćete istrošiti brže nego što bi to bio slučaj sa dva para (letnjih i zimskih) guma.

Stoga, ako želite maksimalne performanse i udobnost tokom vožnje, ove sezone se odlučite za kupovinu kvalitetnih ljetnih guma čiji je dizajn i sastav namijenjen vremenskim uslovima koji nam predstoje.