Zamjena motornog ulja - zašto, koliko često i kada mijenjati ulje u motoru auta?

Ako bismo automobil poredili sa organizmom, slobodno bismo mogli da kažemo da je motor srce automobila, a ulje krv. Tako, ukoliko u motoru nema ulja, nema ga dovoljno ili je “prljavo”, posljedice mogu biti kobne. Da bi se izbjegle situacije koje dovode do skupih i opasnih situacija, potrebno je redovno provjeravati sistem za podmazivanje.

Ali, šta to ukazuje da nešto nije u redu sa uljem, na koliko pređenih kilometara se mijenja, od čega uošte zavise intervali mijenjanja ulja i od čega se sve možete sačuvati odgovornim odnosom prema ovom dijelu održavanja automobila - odgovaramo u nastavku. 

Uloga motornog ulja u automobilu

Automobil može da stane kada vam je najpotrebniji i da uzrok bude povezan sa uljem. Ovo dolazi od činjenice da je najvažnija automobilska tečnost odgovorna za brojne važne procese u automobilu. 

Kroz njegove uloge može se najbolje razumjeti i njegova važnost.

Podmazivanje dijelova motora

Podmazivanje komponenti motora je najvažnija uloga ulja. 

Naime, ulje se nalazi u rezervoaru za ulje i do drugih komponenti ga sprovode crijeva za ulje. Pogon za ovaj proces daje pumpa koja održava potreban pritisak za pokretanje najvažnije automobilske tečnosti. 

Sistem podmazivanja se sastoji u stvaranju tankog sloja ulja na dijelovima motora, što smanjuje trenje među njima, a samim tim i habanje i drastično oštećenje motora.

Spriječava koroziju 

Ulje stvara barijeru između komponenti motora i sprečava koroziju. Mnoga ulja imaju i aditive koji neutrališu ovaj hemijski proces.

Štiti od zagađivača 

Tokom rada, motor stvara nusproizvode kao što su čestice čađi i prašine koje su opasne za rad motora. Međutim, ulje je zaštitna barijera koja ne dozvoljava da ove komponente dođu do motora i naprave štetu.

Održava temperaturu motora

Čim se pokrene, motor se postepeno zagrijeva dok ne dostigne radnu temperaturu koja iznosi između 90 i 100 stepeni Celzijusa. Jedna od uloga ulja jeste da niveliše ovu temperaturu i spriječi pregrijavanje motora.

Pored ovih glavnih uloga, ne treba zaboraviti da ulje sadrži aditive koji takođe vrše važne uloge u funkcionisanju auatomobila. Tako antifriz optimizuje performanse na niskim temperaturama, antioksidansi služe za sprečavanje nakupljanja nečistoća na dijelovima motora i sredstva protiv habanja koja pomažu trenutnom podmazivanju kada se motor prvi put pokrene.

Šta ukazuje da treba menjati ulje?

Postoje određeni znaci i, zapravo, alarmi koji ukazuju da nešto nije u redu sa uljem i da ga treba provjeriti. Ako ih shvatite ozbiljno, možete spriječiti oštećenje motora.

  1. Lampica na kontrolnoj tabli 

Jedan od najjednostavnijih načina za vozača da detektuje problem sa uljem jeste da mu kontrolna tabla pokaže. Crvena ili žuta kantica sa uljem koja se pali i gasi - signal je vašu brzu reakciju.

  1. Promjena izgleda ulja

Ulje treba da bude poluprovidno, svijetlo smeđe boje. Ukoliko je tamnije, pa čak i crne boje, vrijeme je za zamjenu.

Ali kako provjeriti fizičke karakteristike ulja? Za ovo će najbolje poslužiti mjerna šipka za ulje. Ona najčešće viri iz motora i vrlo lako se izvlači. Kada je izvučete, obrišite je bijelom krpom i posmatrajte boju i gustinu ulja. Ako odstupa od pomenutih odlika, odvezite se do servisa i zamijenite ulje.

  1. Izduvni gasovi

Gusti sivi ili crni dim iz auspuha, praćen intenzivnim mirisom ulja, pokazatelj je da nešto odstupa od uobičajenih i normalnih karakteristika motornog ulja.

  1. Buka

Ako nešto nije u redu sa motornim uljem, ono neće biti sposobno da vrši svoju funkciju zaštite od trenja između motornih dijelova. U tom slučaju, doći će do povećanja buke i nekarakterističnih zvukova za rad motora.

Kada je potrebno mijenjati ulje?

Poslije koliko pređenih kilometara je potrebno mijenjati ulje zavisi od mnogo faktora. Nekada zlatno pravilo da je zamjena neophodna nakon 5.000 kilometara, više ne važi. 

Naime, intervali promjene ulja zavise od toga da li je motor star ili nov, koja je marka automobila, da li se koristi dizel ili benzin, kao i kakvi su uslovi vožnje.

Starija vozila koriste mineralna ulja koja se mijenjaju na 5.000 do 7.000 kilometara. Novije generacije motora koriste polusintetičko ulje i sintetička ulja. Polusintetička se mijenjaju u intervalu od 7.000 do 10.000, a sinteticka u intervalu do 15.000 kilometara.

Obavezna je i zamjena filtera prilikom promjene ulja. Filter ima važnu ulogu skupljanja svih nečistoca koje dospijevaju u ulje. Moguća je situacija da samo ulje može da podnese veliku kilometražu, ali kada se filter napuni, ubacivaće nefiltrirano ulje nazad u mješavinu. 

Važno je istaći da se dolivanjem novog ulja u staro - problem ne rješava. Tako se novo ulje miješa sa nečistoćama starog i jedino ispravno rješenje jeste zamjena ulja.

Neispravan motor predstavlja jedan od najvećih kvarova u automobilu. U velikom broju slučajeva, uzrok leži u neadekvatnom motornom ulju. Povremeno pregledanje najvažnije automobilske tečnosti može vam uštedjeti dosta novca i sačuvati vas od niza problema koje neispravan automobil može da proizvede u vašoj svakodnevici.

 

KemoImpex BiH koristi kolačiće i poštuje vašu privatnost! Kolačiće koristimo u razne svrhe kao što su funkcionalnost web stranice, što bolje korisničko iskustvo, statistika. Nastavljajući svoju posetu na našoj web stranici, pristajete na to da koristimo kolačiće, ali ne i lične podatke.