Šta obuhvata veliki servis i kada ga treba obaviti

Razumljivo je da vozači na našim prostorima traže način da uštede koliko god je to moguće, no kada je u pitanju veliki servis automobila, zaista nema prostora za štednju. Ovo je nešto što mora da se obavi kada za to dođe vrijeme bez obzira na cijenu, jer vas njegovo izbjegavanje ili odlaganje može samo koštati nezamislivo više.

Veliki servis predstavlja ulaganje u vašu bezbjednost i bezbjednost vaših putnika i drugih učesnika u saobraćaju, ali i u dugotrajnost vrijednosti vašeg automobila, što će vam biti korisno u slučaju da se odlučite da ga prodate. Kako se veliki servis odnosi na dijelove automobila koji direktno utiču na rad motora, potrebno je da se on u propisanim intervalima obavi stručno i temeljno.

Koji dijelovi automobila se servisiraju u sklopu velikog servisa?

Vrsta i tip vašeg motora uticaće na to šta će se tačno sve u vašem slučaju mijenjati u sklopu velikog servisa, ali uglavnom on podrazumijeva zamjenu zupčastog kaiša, španera, rolera, klinastog kaiša (PK kaiš), vodene pumpe i rashladne tečnosti (antifriza).

Ono što je važno odmah naglasiti jeste da svaki od ovih dijelova ima važnu ulogu u startovanju motora i prenosu pogona, te kvar na bilo kojem od njih može dovesti do kvara motora. Stoga, kada veliki servis dođe na red, ne treba da proračunavate da li bi neki od ovih dijelova ipak mogao da izdrži još neko vrijeme, jer ćete samo povećati sebi trošak ukoliko se ubrzo nakon servisa nešto pokvari.

Zupčasti kaiš

Sistem razvodnog mehanizma u motoru koordinira pokretanje ključnih dijelova, osiguravajući precizno otvaranje i zatvaranje ventila tokom svakog ciklusa, sprečavajući koliziju između klipa i ventila. Ovaj mehanizam se sastoji od zupčastog kaiša ili lanca, zajedno s pratećim zatezačima i pumpom za rashladnu tečnost.

Zupčasti kaiš, izrađen od posebne gume s armaturom od sintetičkih vlakana, uklapa se sa zupčastim remenicama pružajući pouzdanu mehaničku izdržljivost i otpornost na trošenje u različitim uslovima. Prednosti korištenja zupčastog kaiša uključuju tih rad, lakše rukovanje i zamjenu, te nižu cijenu u poređenju s pogonom sa lancem. Zatezanje kaiša održava se pomoću različitih zatezača - fiksnih, opružnih ili hidrauličnih, uz redovnu zamjenu rolera - valjaka koji podržavaju kaiš i osiguravaju pravilno zatezanje.

Zupčasti kaiš vremenom gubi svoja svojstva i preporuka je da se zamijeni najmanje jednom u 5 godina, jer oštećen kaiš bez sumnje dovodi do mnogo ozbiljnijih i skupljih popravki, zbog oštećenja klipa, cilindra, bregastog vratila i glave motora. Ukoliko kupite polovan automobil, a da ne znate kada je zamijenjen zupčasti kaiš, treba da ga zamijenite.

Osim kaiša, zamijenite i njegov zatezač (španer) kako biste osigurali pravilno funkcionisanje i izbjegli pucanje kaiša. Kaiš, roler i španer obavezno mijenjajte zajedno, kombinacija novog dijela sa dotrajalim starim nema poente.

Klinasti kaiš (PK remen)

Klinasti kaiš u obliku trake sa kanalima je bitan dio mehanizma koji omogućava pokretanje raznih sistema unutar vozila, kao što su alternator, pumpa servo uređaja i klima uređaj. On prenosi snagu s jednog dijela sistema na drugi, omogućujući im da rade sinhronizovano i efikasno. Kao i zupčasti, klinasti kaiš podložan je trošenju tokom vremena i kilometraže. Oštećenja ili pucanje klinastog kaiša mogu uzrokovati neefikasan rad sistema koje pokreće, pa je zamjena klinastog kaiša važan dio velikog servisa i smanjenja rizika od neočekivanih kvarova i troškova popravki.

Vodena pumpa

Konsultujte se sa kvalifikovanim mehaničarem i pratite smjernice održavanja koje su navedene u uputstvu proizvođača vašeg vozila u vezi sa vodenom pumpom. Iako nije uvijek obavezna, zamjena vodene pumpe tokom velikog servisa je preporučljiva praksa ako je vozilo već prešlo značajan broj kilometara ili je starije. Pumpa rashladne tečnosti ima veoma bitnu ulogu omogućavanja cirkulacije rashladne tečnosti između motora i hladnjaka, te zamjenom ovog dijela možete spriječiti moguće probleme sa pregrijevanjem koji dovode do havarije motora.

Svakako, zamjena vodene pumpe tokom velikog servisa može ispasti ekonomičnija opcija jer se posao može obaviti istovremeno s drugim zadacima, umjesto da mehaničar ponovo troši značajnu količinu vremena na samo njenu zamjenu.

Antifriz

Antifriz je rashladna tečnost u sistemu motora vozila koja sprječava smrzavanje tečnosti u hladnim uslovima i štiti od pregrijevanja motora u toplim uslovima. Osim toga, antifriz takođe sprječava koroziju i taloženje naslaga unutar rashladnog sistema. Tokom vremena gubi svoja svojstva i postaje manje efikasan u obavljanju svoje funkcije, zbog čega je zamjena antifriza dio velikog servisa vozila. Osim toga, redovna zamjena antifriza takođe može produžiti životni vijek rashladnog sistema i smanjiti potrebu za popravkama u budućnosti.

Kada je vrijeme za veliki servis?

Vremenski interval za veliki servis vozila zavisi od preporuka proizvođača, stanja vozila i pređene kilometraže. Kod novih automobila, proizvođači obično preporučuju prvi veliki servis nakon određenog broja kilometara, što može biti između 120.000 i 160.000 km, ili nakon određenog vremenskog perioda, obično oko 5 godina, ukoliko za to vrijeme ne dostignete tu kilometražu. S druge strane, kod polovnih vozila, vrijeme za veliki servis može varirati u zavisnosti od istorije održavanja, prijeđene kilometraže i starosti vozila. Ako kupite polovan automobil koji nema detaljnu dokumentaciju o servisima, preporučuje se da odmah odradite veliki servis kako bi se procijenilo u kakvom je zaista stanju.

U svakom slučaju, redovno praćenje preporuka proizvođača i vođenje evidencije o održavanju ključno je za održavanje pouzdanosti, dugotrajnosti i bezbjednosti vozila. Ako niste sigurni kada je pravo vrijeme za veliki servis, uvijek je najbolje konsultovati se sa kvalifikovanim i pouzdanim mehaničarom u ovlašćenom servisu.

KemoImpex BiH koristi kolačiće i poštuje vašu privatnost! Kolačiće koristimo u razne svrhe kao što su funkcionalnost web stranice, što bolje korisničko iskustvo, statistika. Nastavljajući svoju posetu na našoj web stranici, pristajete na to da koristimo kolačiće, ali ne i lične podatke.