Prednosti i mane različitih ljetnjih guma

Da li ste i vi zbunjeni kada odete da kupite nove gume i prodavac vam prikaže desetine modela? I dok vam on predstavlja nizove modela, u glavi vam se nižu pitanja: zašto ima toliko modela, u čemu je razlika, kako odabrati najbolji za mene…

Većina nas je bila u ovakvoj situaciji i možemo reći da vas u potpunosti razumijemo. Međutim, na stranu što se proizvođači utrkuju da konstntno donose neke novine, činjenica je da različite potrebe zahtijevaju različite modele.

Kao što vam je poznato, osnovna podjela guma uključuje ljetnje, zimske i gume za sve sezone - i ona je izvršena na osnovu tipa mase od koje se prave i dezena gazećeg sloja. Podjela ljetnjih guma takođe zavisi od vrste šara i nije svejedno da li ćete odabrati gumu standardnih, visokih ili ultravisokih performansi.

Ljetnje gume - karakteristike

Ljetnji pneumatici posebno su dizajnirani da obezbjede optimalne performanse i bezbjednost u toplim i suvim uslovima. Tako se od zimskih i univerzalnih guma razlikuju po nekoliko važnih karakteristika.

Raspon temperature: Ljetnje gume optimalno rade na temperaturama iznad 7 stepeni i odlične su u toplijim uslovima. Kako temperatura pada, smješa ljetnjih guma očvrsne, smanjujući njihovu efikasnost u pogledu vučne sile i prijanjanja.

Dezen gazećeg sloja: Ljetnje gume imaju šaru gazećeg sloja koja je optimizovana za suve puteve. Obično imaju neprekidna rebra ili veće blokove kako bi se maksimizirao kontakt površine sa kolovozom, poboljšavajući prijanjanje i stabilnost.

Gumena mješavina: Ljetnje gume su napravljene od tvrđe gume u poređenju sa cjelogodišnjim ili zimskim gumama. Ova tvrđa smješa poboljšava vuču i smanjuje otpor kotrljanja, što dovodi do bolje efikasnosti goriva.

Performanse na mokrom: Uprkos tome što su prvenstveno dizajnirane za suve uslove, ljetnje gume obično imaju žljebove i kanale u šari gazećeg sloja koji obezbjeđuju efikasno odvođenje vode. Ovo pomaže u sprečavanju hidroplaninga i održava vuču na mokrim putevima. Međutim, one nisu toliko efikasne kao specijalizovane gume za mokro vrijeme, kao što su pneumatike za sva godišnja doba ili zimske gume.

Performanse kočenja: Ljetnje gume su konstruisane da prave kraći put kočenja na suvim površinama. Dizajn gazećeg sloja i gumena smješa omogućavaju bolju vuču i prianjanje, omogućavajući efikasnije kočenje.

Buka i udobnost: U poređenju sa nekim specijalizovanim gumama, ljetnje gume generalno pružaju tišu i udobniju vožnju. Dizajn i konstrukcija ljetnjih guma daje prednost performansama i upravljanju bez ugrožavanja opšte udobnosti.

Šare na gazećem sloju: simetrična, asimetrična i usmjerena

Vraćajući se na priču sa početka teksta, ukoliko ste u prodavnici auto-guma sa namjerom da odaberete ljetnje, prodavac će vas takođe staviti pred izbor: ljetnje gume standardnih, visokih ili ultravisokih performansi.

Za ovu podelu jedan od važnih kriterijuma je tip šare gazećeg sloja koji značajno utiče na performanse gume:

  • simetrična
  • asimetrična
  • usmerena

Simetrična šara

Kao što joj i ime kaže, ove šare su identične, simetično raspoređene sa jedne i druge strane gazećeg sloja. Ove šare se obično sastoje od neprekinutih rebara ili blokova, sa jednakim količinama praznina u gazećem sloju (prostori između blokova gazećeg sloja) na obe strane. Ovaj dizajn obezbjeđuje dosljedne performanse i karakteristike rukovanja, kako u mokrim, tako i u suvim uslovima.

Asimetrična šara

Asimetrična šara gazećeg sloja je tip gazećeg sloja gume gde se šara na jednoj strani gume razlikuje od šare na drugoj strani. Obično imaju različite unutrašnje i spoljašnje zone gazećeg sloja.

Unutrašnja zona je dizajnirana da poboljša vuču na mokrim površinama kanalisanjem vode dalje od kontaktne površine pneumatika, smanjujući rizik od hidroplaninga. Uz to, često ima duboke žljebove ili lamele za poboljšanje prianjanja na mokrim putevima. Spoljašnja zona je fokusirana na pružanje stabilnosti i optimalno prianjanje u krivinama.

Usmjerena šara

Usmjerena šara pneumatika, takođe poznata kao jednosmerna šara, dizajnirana je da obezbjedi optimalne performanse u smislu vuče, stabilnog upravljanja i sprečavanja akvaplaninga. Ovu šaru gazećeg sloja karakterišu žljebovi u obliku slova V koji su raspoređeni u jednosmjernim nizovima, što je obično označeno strelicom ili indikatorom smijera rotacije na bočnoj strani gume.

Svrha usmjerene šare pneumatika je da poboljša prianjanje gume na mokrim površinama, kanalisanjem vode od centra pneumatika kroz žljebove. Voda se zatim izbacuje kroz bočne kanale, omogućavajući gumi da održi kontakt sa putem i smanjuje rizik od hidroplaninga. Dodatno, žljebovi u obliku slova V pomažu u poboljšanju prianjanja na suvim površinama, povećavajući površinu kontakta pneumatika sa putem.

Ljetnje gume standardnih, visokih i ultravisokih performansi

Trebalo bi svi da se složimo da ne možemo istim gumama da se vozimo po gradu, u uslovima umjereno-kontinentalne klime i na surovim terenima sa učestalim krivinama. Za gradsku vožnju, standardne gume pokazuju dovoljno performansi za optimalnu bezbjednost, ali za nekategorisane puteve i opasnije terene, koriste se gume visokih i ultravisokih performansi.

Standardne gume

Standardne gume dizajnirane su da obezbjede uravnotežene performanse u takozvanim svakodnevnim situacijama vožnje - pretežno gradska vožnja i vožnja po putevima lišenim kritičnih tačaka. Stoga se najviše koriste za putnička vozila.

Pružaju dobru vuču na suvim i mokrim putevima i udobnu i tihu vožnju. Standardne gume obično imaju duži vijek gazećeg sloja jer su uslovi vožnje pitomiji, te se guma ne haba. S obzirom da ne sadrže dodatne karakteristike koje imaju gume visokih i ultravisokih performansi, materijalno su pristupačnije od njih.

Gume visokih performansi

Pneumatici visokih performansi su projektovani da pruže poboljšano upravljanje, prianjanje i vuču u poređenju sa standardnim gumama. Dizajnirani su za veća vozila i uslove vožnje koji su složeniji od gradske. To su najčešće limuzine, terenci i neke kategorije sportskih vozila.

Pneumatici visokih performansi imaju mekšu gumenu mješavinu, šire šare gazećeg sloja i čvršće bočne zidove za poboljšano prianjanje i mogućnosti skretanja. Ove gume nude bolje performanse kočenja, poboljšani odziv upravljanja i povećanu stabilnost pri većim brzinama. Međutim, one mogu imati kraći vijek gazećeg sloja i mogu biti bučnije u poređenju sa standardnim gumama.

Gume ultravisokih performansi

Gume ultravisokih performansi su projektovane da pruže optimalnu i bezbjednu vožnju za radikalnije uslove vožnje kao što su oštrija skretanja, nepristupačni tereni i slično. One mogu da odgovore na ove veće zahtjeve zahvaljujući unapređenim karakteristikama u odnosu na gume standardnih i visokih performansi.

Ovim gumama je prioritet izuzetno prianjanje, upravljivost i odziv, što ih čini poželjnim izborom za ljubitelje ekstremnijih vožnji. Sa naprednom gumenom smješom i ojačanom konstrukcijom, nude optimalnu vuču kako u suvim, tako i u mokrim uslovima, obezbjeđujući kontrolu tokom agresivnih manevara. Precizan odziv upravljača poboljšava sposobnost skretanja, omogućavajući vozačima da dotjeraju svoja vozila do krajnjih granica.

 

Izbor prave kategorije guma zavisi od vremenskih uslova vožnje, terena na kom se vozi, individualnih preferencija u vožnji i mogućnosti vozila. Pri izboru ljetnje gume, imajte u vidu da je standardnim gumama prioritet dugovječnost i udobnost, gume visokih performansi uspostavljaju ravnotežu između performansi i izdržljivosti, dok su gume ultravisokih performansi projektovane da pruže maksimalno prianjanje i optimalno rukovanje u ekstremnim uslovima vožnje.

 

 

KemoImpex BiH koristi kolačiće i poštuje vašu privatnost! Kolačiće koristimo u razne svrhe kao što su funkcionalnost web stranice, što bolje korisničko iskustvo, statistika. Nastavljajući svoju posetu na našoj web stranici, pristajete na to da koristimo kolačiće, ali ne i lične podatke.