Ćelave gume i zima: Koje vam opasnosti prijete

Neodgovarajući, neispravni ili loše naduvani pneumatici su među najčešćim uzrocima saobraćanjih nesreća sa pogunulim licima u grupi faktora koji ispituju uticaj neispravnost vozila. Klizav kolovoz zbog vremenskih prilika najčešći je uzrok saobraćajnih nesreća sa poginulim licima u grupi faktora koji ispituju uticaj puta i putne okoline. Ovo su podaci Agencije za bezbednost saobraćaja u Statističkom izveštaju o stanju bezbednosti saobraćaja u BiH u 2019. godini.

Ako bi se ova dva podatka ukrstila, nije teško zaključiti da je vožnja neodgovarajućim gumama po klizavom kolovozu ravna „igranju sa životom“. Tada Vam više nego ikada prete opasnosti od akvaplaninga i saobraćajnih nesreća.

Stoga ćemo se u ovom tekstu, u skladu sa aktuelnim vremenskim uslovima, pozabaviti pitanjem „ćelavih“ guma.

Šta su ćelave gume?

Ćelave gume su gume koje su pohabane i istrošene, a dubina gazećeg sloja odnosno šara je smanjena ili potpuno nestala. Samim tim narušena je, u većoj ili manjoj mjeri, njihova funkcija tj. njene performanse neophodne za bezbijednu vožnju.

Zakonski propisana dubina šara za letnje pneumatike je minimum 1,6 milimetara, a kod zimskih minimum 4 milimetra. Ukoliko je dubina manja od navedenih, pneumatici imaju veliki potencijal da steknu epitet „ćelavi“. To možete i provjeriti pomoću alatke za mjerenje dubine gazećeg sloja, dubinomera, vodeći računa da izmjerite i spoljašnju i unutrašnju stranu gazećeg sloja.

Koje sve opasnosti prijete od ćelavih guma?

Gazni sloj guma sastoji se iz četiri dela ili „šara“. Svaki od njih ima određene karakteristike i funkciju, te se proizvođači „utrkuju“ ko će ponuditi bolje šare i samim tim bolje performanse guma.

Rebra - pravolinijski redovi blokova duž obima gume koji ostvaruju stalan kontakt sa podlogom.

Žlebovi - mali zarezi u blokovima, naročito korisni u zimskom periodu tokom vožnje na snijegu, ledu i bljuzgavici

Blokovi - zauzimaju najveći deo šare i uloga im je da obezbede što bolju zaustavnu moć

Kanali - formiraju šupljine koje odvode vodu iz gazećeg sloja

Svi ovi sastavni dijelovi gazećeg sloja mogu da se pohabaju i istroše, a ako se to desi, ovo su problemi koji mogu da vas zadese:

Pohabane gume brže pucaju. Veća je verovatnoća da će vas guma na putu „izdati“ ako je ćelava. Tada, često iznenada“, dolazi do pucanja i izduvavanja guma jer je tanji gazeći sloj podložniji „kvarovima“.

Povećan rizik od akvaplaninga. Akvaplaning je izuzetno opasan, pogotovo sa ćelavim gumama. Odnosno, ćelave gume povećavaju šanse da do njega dođe na mokrom kolovozu. Tada vaše vozilo može da izgubi kontrolu i izazove sudar.

Povećan zaustavni put. Sa ćelavim gumama, morate ranije kočiti da biste izbjegli sudar. Ako se automobil ispred vas naglo zaustavi, verovatno nećete moći da zakočite bezbedno.

Gubitak vazdušnog pritiska. Ćelave gume brže gube vazdušni pritisak, a nedovoljno napumpane ne prijanjaju adekvatno na put i sklonije su proklizavanju i gubitku kontrole nad vozilom.

Loše performanse na snijegu. Mali žljebovi i kanali su dizajnirane da pomognu vozilu da se nosi sa snijegom. Ćelave gume gube te sposobnosti i otežavaju pokretanje ili zaustavljanje vozila u sniježnim uslovima. Tada je, zapravo, obaveza da posedujete zimske gume i opremu.

Ćelave gume troše više goriva. Nedovoljno napumpane gume povećavaju otpor vašeg vozila, što dovodi do povećane potrošnje goriva. Gume koje su u dobrom stanju i pravilno napumpane pomažu u postizanju bolje uštede goriva.

Povećani troškovi popravke i održavanja: Iako nove gume mogu biti skupe, alternativa može biti mnogo skuplja. Što duže vozite na pretjerano istrošenim gumama, veća je vjerovatnoća da ćete doživeti saobraćajnu nesreću. Pravovremena zamjena guma može vam uštedjeti novac i gnjavažu na putu.

Ćelave gume ne prihvata ni Zakon. Kao što je već navedeno, zakonski ste obavezni da šare na gumama budu 1,6 odnosno četiri milimetra. Kazne za kršenje ove odredbe su između 40 i 100 KM, dok pravna lica mogu biti upucena i na vandredni tehnički pregled.

Pet savjeta kako da produžite život gumama

Gume su, kao i sve, potrošna roba. Koliko će biti funkcionalne, zavisi od toga koliko vozite, na kakvom putu i u kakvom je generalnom stanju vaš auto. Da bi vas služile što duže, primjenite ove savjete:

Ni nenaduvane, ni preduvane. Veća je vjerovatnoća da će automobilske gume dočekati svoj kraj ako nemaju odgovarajući vazdušni pritisak. Ako su gume nedovoljno napumpane, habaće se na spoljnim ivicama gazećeg sloja. Ako su prenapumpane, habaće se u sredini. Odgovarajući pritisak može se naći u uputstvu za vozača ili na naljepnici unutar vozačevih vrata.

Rotacija guma. Poznato je da se prednje gume troše brže od onih zadnjih, što posebno važi za vozila sa pogonom na prednje točkove. Ako redovno mjenjate položaje guma (na svakih šest mjeseci) osiguraćete optimalan vjek trajanja.

Poravnanje pneumatika. U slučaju da točkovi nisu pravilno centrirani, to može dovesti do habanja. Poravnanje se obično preporučuje nakon dvije do tri godine. Znakovi da vam je potrebno poravnanje uključuju neuredan odziv upravljača, krivi volan i slučaj kada automobil „vuče“ na jednu stranu.

Amortizeri. Ako su vam amortizeri  istrošeni, to će dovesti do neravnomernog trošenja guma. Oni se obično pregledaju tokom zamjene ulja i drugog rutinskog održavanja.

I da zaključimo - ne štedite na svojoj i tuđoj bezbjednosti. I ne čekajte sa zamjenom guma. Što više prolongirate, to su veće šanse da izazovete saobraćajnu nesreću.

KemoImpex BiH koristi kolačiće i poštuje vašu privatnost! Kolačiće koristimo u razne svrhe kao što su funkcionalnost web stranice, što bolje korisničko iskustvo, statistika. Nastavljajući svoju posetu na našoj web stranici, pristajete na to da koristimo kolačiće, ali ne i lične podatke.