5 stvari koje bi trebalo da znate prije vožnje kvada

Za jedne predstavlja iživljavanje nad prirodom, genocid nad šumskim mirom, kršenje svih ovozemaljskih propisa. Za druge je, pak, spajanje sa prirodom, izraz slobode i dnevna doza adrenalina. Ekološki aktivisti i ljubitelji ekstremnih sportova u konstantnom su sukobu oko - kvada.

I dok traju rasprave ko je kriv, vozačima kvada još jednom treba skrenuti pažnju na sve neophodne mjere u cilju bezbjedne vožnje.

Idemo redom.

Šta je kvad?

Kvad ili vozilo za sve terene (all-terrain vehicle) je motorno vozilo za vožnju van kategorisanih puteva sa četiri gume niskog pritiska (low pressure tires). Najčešće postoje dve vrste ovog četvorotočkaša: jedna sa sjedištem samo za vozača i druga za vozača i putnika (nalazi se na dodatnom sjedištu iza vozača). Takođe, postoje različite veličine kvada, prilagođene godinama i konstituciji vozača. Na primer, postoje modeli koji su kreirani isključivo za manje ruke i stopala. Izbor modela zavisi i od stepena prenosa, te se može izabrati između manuelnih i automatika.

Kvadovi se koriste za vožnju po gotovo svim terenima (šumski putevi, njive, nekategorisani putevi) u različite svrhe. Osim za adrenalinske vožnje iz zabave, upotrebljava se i u istoimenoj sportskoj disciplini, u poljoprivredne, vojne i hitne medicinske svrhe.

Kvad u Bosni van radara zakona

Vožnja kvadom je u Bosni relativno novina, ali je poslijednjih godina sve popularnija. Ipak, još ne podliježe pod Zakon o bezbjednosti saobraćaja. Uzrok tome je činjenica da se ovaj zakon odnosi samo na javne, kategorisane puteve koji su pod kontrolom saobraćajne policije.

Zakon o bezbjednosti saobraćaja ne definiše ni registraciju ovih vozila, te se oni u praksi registruju kao traktor ili motocikl. Zbog pravne neregulisanosti, zapravo, u stvarnosti ima dosta i neregistrovanih kvadova.

Većina ovih četvorotočkaša svrstava se u kategoriju teških četvorocikala za koju je potrebna vozačka dozvola B kategorije koja se dobija sa 17 ili 18 godina. Sa druge strane, za lake četvorocikle potrebna je AM dozvola koja se može dobiti sa 16. Problem nastaje kada roditelji dozvoljavaju i mlađoj dijeci da voze, tretirajući kvadove kao igračke.

Kvad nije igračka

Izgled ume da prevari. Iako je malih dimenzija, zahtjeva znanje i vještine kako bi vožnja bila bezbjedna. Kako profesionalci kažu - lako ga je voziti, ali teško postati ekspert u tome.

Problem nastaje u činjenici da, za razliku od motocikla, kvad sa četiri točka pruža lažan osećaj sigurnosti i neiskusni vozači mogu imati ozbiljne probleme. Druga zamka je u pomenutoj zakonskoj regulativi - mogu da ga voze svi sa B kategorijom, ali kvad nije automobil i zahtjeva posebne vještine. Zato saobraćajni stručnjaci ovaj četvoročkaš smatraju jednim od najopasnijih po bezbjednost.

Upravo iz ovog razloga ukazala se potreba da istražimo šta bi trebalo da ispoštujete kako bi vaše adrenalinske avanture bile sigurne. Evo savjeta:

      Ne vozite po drumu

Kao što smo već napomenuli, kvadovi se ne voze po kategorisanim putevima -  javnim i popločanim površinama. Razlozi za to su vrlo praktični. Prvo, postoji opasnost da vas drugi vozači ne uoče. I drugo, površina javnih puteva može biti pravi izazov za upravljanje i kontrolu kvada.

      Zaštitna oprema

Priroda vožnje kvada zahtjeva zaštitnu opremu. Iako potpuna zaštita nije moguća, oprema može značajno smanjiti šanse za povredu.

Trebalo bi da imate:

  • kacigu - najvažniji je dio zaštitne opreme jer čuva glavu od potencijalno ozbiljnih povreda. Veliki je broj modela, boja i dezena koji dolaze od različitih proizvođača, ali najbitnije je da je stavite prije sjedanja na kvad
  • rukavice - štiti od povreda i hladnoće. Obično imaju jastučiće preko zglobova za dodatnu zaštitu
  • zaštitne čizme - par jakih čizama preko članaka sa niskim potpeticama koje sprečavaju da noga sklizne za mijesta predviđenog za njih
  • majicu dugih rukava - dugi rukavi smanjuju šanse od ozljeda ruku. Gornji dio opreme često sadrži i štitnike za grudi i ramena
  • zaštitne pantalone - najbitniji element u donjem dijelu opreme su duge pantalone i štitnici za koljena

      Pripreme prije vožnje

Prije same vožnje, provježbajte upravljanje vozilom na nekom otvorenom prostoru, oslobođenom od prepreka. Potrebno je i da provjerite kočnice, motor, mijenjač i ventil za gorivo.

U sklopu priprema treba provjeriti i sebe. Osigurajte da vam tijelo bude u položaju neophodnom za vožnju kvada. Pravilno držanje podrazumjeva:

  • Uspravljenu glavu, oči gledaju napred
  • Opuštena ramena, laktovi blago savijeni
  • Ruke na upravljaču
  • Koljena okrenuta ka rezervoaru za gas
  • Stopala na oslonima za noge, prsti usmjereni pravo naprijed

Veoma je važno da ruke i noge budu na mijestima predviđenim za njih. Spuštanje samo jedne ruke ili noge smanjuje vaše sposobnosti za upravljanjem što može dovesti do potpunog gubljenja ravnoteže i pada. Takođe, ukoliko skinete stopalo sa mijesta gde bi trebalo da bude, rizikujete da vam noga „uleti“ u zadnje točkove i prouzrukuje ozbiljnu opasnost po vašu bezbjednost.

Vožnja kvada je izuzetno fizički zahtjevna. Morate biti aktivni i spremni za adrenalinske vožnje tokom kojih savladavate prepreke i nailazite na oštre krivine.

  1. Priprema, pozor, sad

Nakon što provjerite i zagrejete motor i ostale dijelove vašeg kvada i uvjerite se da je sve u redu, vožnja može da počne. Pri vožnji posebno treba da obratite pažnju na mijenjanje brzina, penjanje po brdima i kočenje.

  • Mijenjanje brzina - pogledajte uputstvo proizvođača za mijenjanje brzina jer postoji nekoliko modela prenosa na terenskim vozilima. Uvijek zatvorite ručicu gasa kada mijenjate brzinu da biste sprečili podizanje prednjih točkova. I veoma važno - naučite da osluškujete vaš kvad kako biste pravilno mijenjali stepene prenosa.
  • Kočenje - upoznajte se sistemom kočenja koje je primjenio proizvođač vašeg kvada. Postoje kvadovi i sa prednjim i sa zadnjim kočionim sistemom, kao i oni sa jedinstvenim, povezanim sistemom kočenja. Vaše tehnike kočenja zavisiće od toga. Na primer, koristeći samo prednji ili samo zadnji sistem kočenja, rezultiraće zaustavljanjem i prednjih i zadnjih točkova.
  • Penjanje po brdima - Nepravilno penjanje na brda može dovesti do prevrtanje kvada. Uvek pratite procedure opisane u uputstvu za upotrebu i zapamtite:

neka brda su previše strma za vas i zato budite iskreni prema sebi i procjenite svoje sposobnosti;

nikada ne prelazite granicu svoje vidljivosti - ako ne vidite šta je pri vrhu, usporite dok ne budete imali jasan pogled;

pazite na položaj svog tijela, posebno na ruke i noge koje treba da se nalaze na mijestima predviđenim za njih.

  • Parkiranje - nikako ne parkirajte na uzbrdici ili nizbrdici. Kada želite da se parkirate, zaustavite vozilo, postavite mijenjač u neutralan položaj i povucite parkirnu kočnicu ili uključite mehanizam za parkiranje.
     
  • Bez alkohola i opijata - ovo pravilo važi za svaku vožnju, ali voziti kvad je i zahtjevnije od automobila. Potrebno je da budete u dobrom mentalnom i fizičkom stanju kako biste mogli da donosite racionalne odluke i kako biste mogli dovoljno brzo da reagujete. Zato kada planirate adrenalinske avanture, ne treba da konzumirate alkohol, niti opijate.

I na kraju, bonus savjet:

Vozite u društvu. Ne samo da je zabavnije, nego je i sigurnije da imate nekog za slučaj da vam zatreba pomoć.

KemoImpex BiH koristi kolačiće i poštuje vašu privatnost! Kolačiće koristimo u razne svrhe kao što su funkcionalnost web stranice, što bolje korisničko iskustvo, statistika. Nastavljajući svoju posetu na našoj web stranici, pristajete na to da koristimo kolačiće, ali ne i lične podatke.